Załącznik nr 1 do zarządzenia dyrektora nr 2/2018
PROCEDURA OBIEGU INFORMACJI W PRZEDSZKOLU NR 4 W GDAŃSKU.
PODSTAWA PRAWNA:
-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996) ze zm.
-
Statut Przedszkola
§ 1
ISTOTA, CELE I ZAKRES PROCEDURY
-
Obieg informacji – to skuteczne zarządzanie obejmujące zbieranie, opracowywanie i przechowywanie informacji oraz sposoby ich przepływu i ochrony.
-
Procedura
-
Celem procedury jest zapewnienie prawidłowego i skutecznego obiegu informacji i zarządzania dokumentacją w placówce, zgodnie z przepisami prawa.
-
W procesie przekazu informacji uczestniczą dyrektor, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, rodzice, dzieci.
-
Za właściwą organizację przepływu informacji odpowiada dyrektor przedszkola.
§ 2
FORMY OBIEGU INFORMACJI
-
Informacje przekazywane mogą być:
-
ustnie:
-
zebrania ogólne,
-
zebrania grupowe,
-
kontakty indywidualne,
-
kontakty telefoniczne,
-
pisemnie;
-
zarządzenia dyrektora,
-
na tablicach informacyjnych:
-
ogólna dla rodziców,
-
dla pracowników przedszkola,
-
grupowe tablice informacyjne,
-
galerie prac plastycznych,
-
foldery informacyjne;
-
zaproszenia;
-
elektronicznie;
-
strona internetowa,
-
poczta elektroniczna.
§ 3
ZASADY I FORMY KONTAKTÓW DYREKTOR - INNE PODMIOTY PRZEDSZKOLA
-
Dyrektor przekazuje informacje nauczycielom, pracownikom niepedagogicznym, rodzicom, klientom przedszkola.
-
Formą przekazu informacji są:
-
Zarządzenia dyrektora;
-
Zebrania rady pedagogicznej – przed rozpoczęciem roku szkolnego i po każdym półroczu oraz w miarę potrzeb;
-
Zebrania z pracownikami niepedagogicznymi – przed rozpoczęciem roku szkolnego i w miarę potrzeb;
-
Zebrania z rodzicami – na początku roku szkolnego i w miarę potrzeb ;
-
Tablice informacyjne:
-
ogólna dla rodziców,
-
dla pracowników przedszkola,
-
grupowe tablice informacyjne,
-
Internet;
-
Poczta elektroniczna;
-
Odprawy pracownicze – krótkie zebrania ze wszystkimi lub wybranymi grupami pracowników;
-
Kontakty indywidualne - dyżur dyrektora dla rodziców oraz rozmowy z pracownikami;
-
Telefonicznie.
-
Zarządzenia dyrektora to forma przekazywania pracownikom ważnych informacji i decyzji kierowniczych.
-
Zarządzenia dotyczą w szczególności wewnętrznych regulaminów, procedur, wprowadzania innych dokumentów, ważnych decyzji kierowniczych, spraw organizacyjnych .
-
Zarządzenia są numerowane i gromadzone w odrębnej teczce lub segregatorze przez dyrektora. Pracownicy potwierdzają podpisem przyjęcie do wiadomości i realizacji treści zarządzeń. Zarządzenia w miarę potrzeb mogą być także publikowane na stronie internetowej przedszkola oraz na tablicach ogłoszeń odpowiednio dla nauczycieli, pracowników niepedagogicznych.
-
Statut i inne wybrane dokumenty wewnętrzne oraz ważne komunikaty dla rodziców i podmiotów zewnętrznych mogą być publikowane na stronie internetowej przedszkola, BIP-ie oraz wywieszane na tablicach ogłoszeń dla rodziców.
-
Zebrania z radą pedagogiczną, pracownikami niepedagogicznymi oraz ogólne zebrania z rodzicami są protokołowane, protokoły przechowuje dyrektor.
-
Tablice ogłoszeń są podstawową formą przekazywania bieżących informacji rodzicom.
-
Terminy dyżuru dyrektora są ustalane na początku każdego roku szkolnego i są podane na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
-
Pracownicy przedszkola są zobowiązani do znajomości statutu, wewnętrznych regulaminów i procedur, zarządzeń dyrektora, rocznego planu pracy, planu nadzoru pedagogicznego oraz realizowanego programu wychowania przedszkolnego.
-
Wszystkie ważne sprawy dotyczące pracy przedszkola, zauważone zagrożenia i nieprawidłowości oraz zdarzenia dotyczące dzieci i innych podmiotów przedszkola zgłasza się dyrektorowi.
-
Sprawy pedagogiczne i organizacyjne omawia się na zebraniach rady pedagogicznej lub na zebraniach i odprawach pracowniczych, w tym zgłasza się uwagi i zastrzeżenia.
-
Nieobecność w pracy, w tym z powodu choroby zgłasza się zgodnie z regulaminem pracy
§ 4
ZASADY I FORMY PRZEKAZYWANIA INFORMACJI NAUCZYCIELE – RODZICE
-
Nauczyciele oraz inni pracownicy pedagogiczni(np. specjaliści, nauczyciele wspomagający) przekazują informacje rodzicom lub ich prawnym opiekunom.
-
Informacje dotyczą w szczególności spraw organizacyjnych oddziału, realizowanych treści programowych, na temat funkcjonowania dziecka, jego kompetencji, uzyskiwanych postępów, zachowania, gotowości szkolnej itp.
-
Miejscem kontaktów jest teren przedszkola.
-
Formą przekazu informacji są:
-
Zebrania grupowe z rodzicami – nie mniej niż dwa razy w roku szkolnym;
-
Tablice informacyjne dla rodziców danej grupy;
-
Galerie prac plastycznych – aktualizacja minimum raz w tygodniu;
-
Poczta elektroniczna;
-
Kontakty indywidualne - dyżur nauczyciela lub innego pracownika pedagogicznego – raz w miesiącu;
-
Telefonicznie;
-
Zajęcia otwarte – nie mniej niż raz w roku;
-
Pisemna informacja o gotowości szkolnej – do końca kwietnia.
-
Nauczyciel lub inny pracownik pedagogiczny nie może prowadzić rozmów z rodzicami w czasie pracy opiekuńczo- wychowawczo-dydaktycznej, ze względu na zapewnienie prawidłowej opieki i bezpieczeństwa dzieciom.
-
Rozmowy o dziecku prowadzone są wyłącznie z rodzicami lub prawnymi opiekunami, nie mogą toczyć się w obecności innych rodziców lub innych osób postronnych. W uzasadnionych przypadkach w rozmowie uczestniczy dyrektor lub inny pracownik pedagogiczny przedszkola.
-
Informacje o zebraniach, dyżurach nauczycieli oraz terminach zajęć otwartych umieszczane są na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej – co najmniej tydzień wcześniej .
-
W miarę pilnych potrzeb możliwe są indywidualne spotkania rodziców z nauczycielem w uzgodnionym terminie.
-
Informacje o uroczystościach są umieszczane są na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej przedszkola.
-
Obecność rodziców na zebraniach jest dokumentowana na listach obecności lub w dzienniku zajęć przedszkola.
-
Zebrania z rodzicami są protokołowane i przechowywane przez nauczyciela.
-
Indywidualne rozmowy z rodzicami są dokumentowane w zeszytach lub rejestrach rozmów z rodzicami.
-
Podczas pierwszego w roku szkolnym spotkania z rodzicami, nauczyciel zobowiązany poinformować rodziców o możliwości zapoznania się ze statutem, o obowiązującej podstawie programowej oraz o realizowanym programie. Ponadto jest zobowiązany do zapoznania rodziców z:
-
ich statutowymi prawami i obowiązkami;
-
formami kontaktów oraz planem współpracy z rodzicami;
-
systemem obiegu informacji w przedszkolu;
-
działaniami wychowawczymi, w szczególności:
-
katalog wartości,
-
stosowane metody wychowawcze,
-
kodeks grupowy,
-
formy nagród i konsekwencji za nieodpowiednie zachowanie ,
-
system motywowania
-
Rodzice są zobowiązani do współpracy z nauczycielami i specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu, w tym:
-
Udziału w formach współpracy z rodzicami;
-
Przekazywania informacji o potrzebach dziecka oraz sytuacji społecznej dziecka, o ile ma to wpływa na funkcjonowanie dziecka;
-
Informowanie o ważnych zdarzeniach mających wpływ na zachowanie dziecka;
-
Uzgadniania z nauczycielem lub specjalista sposobów postępowania edukacyjnego i wychowawczego;
-
Przekazywania spostrzeżeń i uwag o pracy przedszkola.
-
Wszelkie uwagi i skargi oraz wnioski dotyczące pracy nauczyciela oraz innych spraw rodzice kierują z zachowaniem drogi służbowej: nauczyciel – dyrektor – organ prowadzący – organ nadzorujący.
§ 5
ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIELE – NAUCZYCIELE
-
Praca przedszkola opiera się na pracy zespołowej. Nauczyciele pracują w radzie pedagogicznej, w zespołach zadaniowych oraz jako nauczyciele prowadzący powierzony oddział. Maja obowiązek współpracować ze sobą, komunikować się i przekazywać sobie informacje niezbędne do wykonywania powierzonych zadań.
-
Wszystkie ważne sprawy przedszkola omawia się na zebraniach rady pedagogicznej, w tym zgłasza się uwagi i zastrzeżenia.
-
Nauczyciel ma obowiązek dochowania tajemnicy służbowej i nieujawniania osobom postronnym poruszanych podczas zebrania rady pedagogicznej lub pracy zespołu spraw, mogących naruszyć dobro dziecka, jego rodziców a także pracowników przedszkola;
-
Nauczyciele prowadzący grupę komunikują się i wspólne uzgadniają i oraz podejmują działania w zakresie:
-
Wybór lub opracowanie programu wychowania przedszkolnego;
-
Modyfikacja programów do potrzeb i możliwości grupy;
-
Planowanie pracy, dokumentowanie pracy;
-
Planowanie i realizacja współpracy z rodzicami i środowiskiem;
-
Dobór metod do potrzeb i możliwości grupy;
-
Planowanie i realizacja indywidualnego wsparcia odpowiednio do potrzeb i możliwości (indywidualizacja);
-
Prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych, ewaluacja rozwoju dzieci – wspólna analiza kompetencji dziecka, ustalanie wniosków do indywidualizacji, ocena przyrostu kompetencji);
-
Analiza gotowości szkolnej, przygotowanie zestawienia zbiorczego;
-
Urządzenie sal, w tym” kąciki aktywności”, dekoracje odpowiednio do pory roku i tematyki;
-
Dokonanie ewaluacji pracy z grupą, ustalenie i realizacja wniosków - arkusz do monitorowania, analizy i doskonalenia procesów wspomagania rozwoju i edukacji (dwa razy w roku szkolnym);
-
Nauczyciel może konsultować się z dyrektorem i innymi nauczycielami, specjalistami w każdej sytuacji, która wymaga porady lub pomocy. Konsultacje te nie mogą odbywać się podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych i opiekuńczych.
§ 6
ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIELE – DZIECI
-
Nauczyciel bezwarunkowo akceptuje dzieci, aprobuje je takimi, jakie są, ze wszystkimi mocnymi i słabymi stronami ich ciała, psychiki i zachowania.
-
Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości
i potrzeb danego dziecka. -
Nauczyciel przyznaje dzieciom prawo do podejmowania własnej, względnie autonomicznej aktywności, stwarza przyjazny klimat emocjonalny w zgodzie z ich prawami i obowiązkami.
-
Nauczyciel informuje dzieci o bieżących działaniach i oczekiwaniach edukacyjnych i wychowawczych wobec nich.
-
Nauczyciel ustala z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, a dzieci są zobligowane do ich przestrzegania – Kodeks Grupowy. Nauczyciel motywuje dzieci do zachowań pożądanych.
-
Dziecko ma prawo do wypowiadania się na interesujący go temat, pytania bez obawy narażenia się na krytykę nauczyciela.
-
Nauczyciel przyjmuje rolę doradcy – przewodnika, który tak organizuje sytuacje zadaniowe, aby dawały dzieciom możliwość samodzielnego doświadczenia i ponoszenia konsekwencji swoich działań zarówno właściwych, jak i niepoprawnych.
§ 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
-
Procedura obowiązuje wszystkich pracowników przedszkola oraz rodziców od dnia 1 września 2018 r.
-
Procedurę wprowadza się zarządzeniem dyrektora.
Marzanna Ziółkowska